AllaBehandlingarHudvårdProdukterUlrikakliniken

Vikten av en hel hudbarriär

När hudens barriär, dess immunförsvar och skydd, är nedsatt så är problem ett faktum. Det är fritt fram för föroreningar, mikroorganismer och fuktförlust vilket snart skapar inflammation i någon grad.

De flesta, om inte alla, hudproblem grundas i en inflammation och i en icke fungerande hudbarriär. De första tillstånden som du tänker på är troligen Acne och Rosacea men även åldrandet är en inflammatorisk process i vilken cellväggarna blir stela och kommunikationen mellan cellerna avstannar vilket skadar cellens DNA eller arvsmassa. Cellerna kopieras då från förändrade och nedsatta cellstrukturer istället för att avbildas från det mer perfekta orginalet. Därför ändras hudens utseende och dess funktioner försämras såväl som våra andra organ åldras eller blir sjuka.

I valet av hudvårdsprodukter och behandlingar tittar vi därför på hur vi kan minska inflammation i huden, läka barriären och stimulera hudens normala funktioner samt produktion av kollagen som åter ger läkning, fukt, spänst och strålande lyster.

Se din hudvård som ett långsiktigt projekt, en läkningsprocess och ha dina förväntningar realistiska utefter det. Din hud lever med dig och visar på hur du mår på insidan, reagerar på klimat, stress och annat som du utsätts för i vardagen. Därför behöver du ibland ändra på dina hudvårdsrutiner såväl som du behöver ta hand om din hälsa och livsstil.

Du väljer själv ditt behandlingsprogram. Kanske vill du göra det enkelt och väljer en passande rengöring och en reparerande, skyddande kräm eller så satsar du fullt ut med en komplett serie med produkter och behandlingar. Ibland räcker det med ”less is more” för ett fint resultat.